‘De digitalisering gaat heel hard, je kunt er niet meer omheen’

Bron: Nicolette van den Hout

Fiscaal adviseur Brian van der Pluijm FA RBc en fiscaal jurist mr. Romy van der Pluijm RB zijn trots op de vooruitstrevendheid van Bos Adviesgroep. Bij nieuwe ontwikkelingen zitten ze het liefst aan de tekentafel. Zo waren ze tien jaar geleden al een paperless office en werkten ze vanaf het begin in de cloud. ‘Aan de digitalisering ontkom je niet meer’, zegt Romy.

Digitalisering gaat heel snel

Om ze uit elkaar te houden, worden Romy en Brian in het interview bij de voornaam genoemd. ‘Maar we zijn geen familie, het is hier in Noord-Brabant een veel voorkomende achternaam’, zegt Romy. Vanuit de vestiging in Oosterhout bedienen ze voornamelijk het mkb, zoals BV-structuren, maar ook eenmanszaken en VOF-ondernemingen in verschillende branches. ‘Waaronder de luchtvaartbranche’, vertelt Romy.

Zowel zij als Brian zitten al ruim tien jaar in het vak en beiden constateren dat de digitalisering heel snel gaat. ‘Maar, ondanks dat de digitalisering heel hard gaat, vind ik het toch nog te langzaam gaan’, zegt Brian. ‘Doordat de ontwikkelingen snel gaan, worden de verwachtingen hoger. Ik wilde het liefst een half jaar geleden al dat ik de VIA in het pakket, in ons geval Nextens, kon ophalen.’ Inmiddels is dat wel mogelijk.

De aangifte verdwijnt

‘Aangiftewerk is eigenlijk geschiedschrijving’, zegt Romy. ‘Je trekt er signalen uit, maar kunt er eigenlijk weinig meer aan veranderen. Klanten willen nu maandelijks, wekelijks en sommigen zelfs dagelijks een stand van zaken ontvangen. Om dit te kunnen doen, moet hun administratie op orde zijn. Wij verwerken de administratie wekelijks en als het nodig is, halen we de administratie bij de klant op. Op die manier kun je bijtijds bijsturen en gedurende het jaar uitdagingen en verbeterpunten vaststellen. We maken dan samen met de klant de toekomstplannen, waar kun je als bedrijf het verschil mee maken? We willen een sparringpartner zijn voor onze klant. Dat is veel leuker en interessanter dan de geschiedschrijving als het aangiftewerk. De aangifte en de jaarrekening zijn daarmee eigenlijk een “basisding” geworden.’ ‘Op termijn verdwijnt misschien zelfs de aangifte’, voorspelt Brian. ‘Bij ondernemers zal deze wel blijven bestaan. Daardoor zullen wij een meer controlerende functie krijgen. De overheid vult de aangifte in vanuit de gegevens die ze van andere instanties krijgt. Bijvoorbeeld van een bank. Maar, dat is wel foutgevoelig, en legt de overheid wel de goede lijnen? Wij zijn er om dit te controleren.’

Ander soort klanten

De digitalisering heeft ook het verwachtingspatroon van de klanten veranderd, constateert Romy. ‘Klanten willen nu ook binnen een uur antwoord en niet, zoals voorheen, over een week.’ ‘Doordat wij graag voorop willen lopen met de ontwikkelingen, trek je ook andere klanten aan’, zegt Brian. ‘Je legt als bedrijf de lat hoger. Nieuwe klanten zijn vaak zelf al heel scherp en weten al het nodige op ICT-gebied. Dat is uitdagend en wij moeten ervoor zorgen dat we daarop voorblijven. Wij communiceren heel duidelijk dat we nieuwe technieken inzetten, maar ik heb niet het idee dat daardoor klanten wegblijven. De kunst is om vooraf duidelijke afspraken met elkaar te maken.’

Voorop blijven lopen

Romy: ‘We zijn altijd zoekende naar nieuwe ontwikkelingen om zo snel mogelijk mee te kunnen springen. We wachten niet af tot het er is, we willen mee-ontwikkelen.’ ‘Je kunt dat ook zien in de historie van dit kantoor’, vult Brian aan. ‘Wij zijn van oudsher al een advieskantoor, met accountancy er bij. We hebben altijd al de toekomst gezien in adviseren. Het is daarin heel belangrijk om de behoeftes van de ondernemer in de gaten te houden. Wat leeft er bij hun en wat verwachten zij van ons?’ ‘Wij willen de ondernemer helpen’, zegt Romy, ‘door de ideeën die hij heeft te ondersteunen met de juiste methoden, fiscaal, juridisch, financieel en met een goed advies, zodat hij het meeste effect heeft van zijn onderneming. Wij blijven zoeken naar nieuwe methoden om ze zo goed mogelijk te kunnen bedienen en de kwaliteit van het advies te verhogen.’ ‘Wij verwachten deze ondersteuning ook vanuit Nextens’, zegt Brian. ‘Met FiscaalTotaal binnen Nextens kun je zien wat er bij welke klant speelt en heel efficiënt een basisadvies vormen. Dat levert ons tijdsbesparing op waardoor we de prijs naar de klant toe ook aantrekkelijk kunnen houden. Een klant betaalt niet graag duizend euro, daar moet echt wel wat tegenover staan. De tijd die we besparen, kunnen we gebruiken voor de complexere advisering.’

Ontdek zelf de slimme koppeling van FiscaalTotaal in Nextens

Om u nog beter van dienst te kunnen zijn, hebben we de kennisbank FiscaalTotaal in de aangiftesoftware van Nextens in de cloud geïntegreerd. Met deze integratie heeft u in één systeem uw dagelijkse werkzaamheden in de cloud en uw advieskansen en achtergrondinformatie bij de hand. Bekijk zelf welke voordelen het u biedt en vraag een gratis proefabonnement aan.

terug