Wiebes beantwoordt Kamervragen over Autobrief II

Bron: Rijksoverheid

Het kabinet wil van 2017 tot en met 2020 de autobelastingen vereenvoudigen. De focus hierbij ligt op een stabiele stroom aan belastinginkomsten en meer milieuwinst via proportionele en goed gerichte fiscale prikkels. Dit blijkt uit de beantwoording van Kamervragen door staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën.

Wiebes

CO2-uitstoot

Het kabinet wil autobelastingen minder afhankelijk maken van CO2-uitstoot. Ook wil het kabinet inzetten op een strenger Europees bronbeleid om deze uitstoot verder te verlagen. De fiscale prikkels richt het kabinet op segmenten waar het effect groot is. Om emissieloos rijden te stimuleren zal de bijtelling voor volledig elektrische auto’s op 4% worden gehouden. De bijtelling voor alle andere auto’s gaat naar 22%.

BPM en MRB

Voor de BPM en de MRB stelt het kabinet een aantal maatregelen voor in Autobrief II. Naast een verlaging van de BPM wordt onder meer de CO2-afhankelijkheid van het systeem in de BPM verminderd door verhoging van de vaste voet en vermindering van het CO2-afhankelijke deel. Tevens komt er een afzonderlijke tarieftabel specifiek voor plug-in hybrides (PHEV’s). De aanschafbelasting BPM voor reguliere auto’s gaat stapsgewijs naar beneden met in totaal 12% in 2020.

De motorrijtuigenbelasting daalt voor iedereen. De MRB wordt al in 2017 met 2% verlaagd. Alleen eigenaren van oude diesels die zonder fabrieksroetfilter zijn geleverd en tot honderd keer meer vervuilen dan nieuwe modellen, gaan vanaf 2019 meer betalen.

Zuinig rijden

Met de Autobrief II wordt zuinig rijden gericht en efficiënt gestimuleerd. Landen om ons heen nemen vergelijkbare maatregelen om een transitie naar elektrisch rijden te stimuleren. De aandacht voor luchtkwaliteit wordt substantieel versterkt. En voor particulieren wordt zowel de aanschaf als het autobezit goedkoper.

Plug-in hybrides

De aanschafbelasting op plug-in hybride auto’s (PHEV’s) gaat echter de komende jaren aanzienlijk stijgen. De prijzen van deze PHEV’s zullen omhoog gaan door de belastingverhoging. De Mitsubishi Outlander zal in aanschafbelasting bijvoorbeeld stijgen van € 439 in 2016 tot € 2306 in 2020. De Toyata Prius van € 469 tot € 2849 en als prijsaanvoerder op de lijst de Porsche Cayenne hybride van € 649 naar € 10.527.

Volledig elektrische auto’s

Volledig elektrisch rijden zal niet belast worden met de prijsstijging. Met de verhoging van de aanschafbelasting op hybrides wil Wiebes het rijden in volledig elektrische auto’s stimuleren. In juni gaf de Dtaatssecretaris in de Autobrief al aan dat de plug-in hybrides eigenlijk bijna nooit elektrisch rijden, maar gewoon op benzine, terwijl het juist grote benzineauto’s zijn.

Wiebes plaatst nog wel een kanttekening bij de beantwoording van de Kamervragen op dinsdag. De cijfers zullen immers naar verwachting snel achterhaald zijn. Over vijf jaar hebben auto’s waarschijnlijk minder CO2-uitstoot, zodat de BPM lager zal uitvallen. In de antwoorden is er echter van uitgegaan dat de automodellen van nu ook nog steeds in 2020 nieuw te koop zullen zijn.

terug