Veel webwinkels betalen te laat of helemaal niet bij retournering

Bron: ANP

Wie een besteld artikel retourneert aan een webshop, moet maar afwachten of hij zijn geld op tijd terugkrijgt. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 44% van de webwinkels het verschuldigde bedrag niet, niet volledig of te laat terugbetaalt.

Bezorgkosten

De Consumentenbond bestelde in totaal meer dan zeshonderd artikelen bij ruim tweehonderd webshops, waarna de hele zending binnen veertien dagen werd geretourneerd. Webwinkels zijn in dat geval wettelijk verplicht om de retourzending te accepteren én het volledige aankoopbedrag plus bezorgkosten binnen twee weken terug te betalen.

Honderd dagen

In sommige gevallen moesten de onderzoekers meer dan honderd dagen op hun geld wachten. En 22% van de webwinkels weigerde om de bezorgkosten van geretourneerde producten terug te betalen.

Forse boetes

Eerdere onderzoeken van de Consumentenbond leidde tot forse boetes van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Ook dit jaar deelt de bond de onderzoeksresultaten met de ACM.

Discussie (0)

Bekijken en participeren
Log in of Registreer om een reactie te plaatsen
terug