Kwart personeel Belastingdienst wil weg

Bron: FD

De vrijwillige vertrekregeling bij de Belastingdienst is dusdanig populair dat 6900 van de circa 30.000 werknemers zich daarvoor hebben aangemeld. Dat blijkt uit gegevens die het FD heeft opgevraagd. Daarmee is de poging van de Belastingdienst om een uittocht van hoger geschoolde en ervaren medewerkers op cruciale posities te stoppen, mislukt.

Accountants vertrekken

De regeling in verband met een reorganisatie is bedoeld om 4800 fte uit zichzelf te laten vertrekken tot aan 2024, maar er hebben al 6900 mensen aangegeven te willen vertrekken. Het betreft voornamelijk hoger betaalde controleurs en accountants die weg gaan. Het effect is nu al voelbaar voor vooral kleinere bedrijven. Zij moeten bij de Belastingdienst steeds langer wachten op duidelijkheid over fiscale kwesties als investeringen, fusies, bedrijfsopvolging, activiteiten in het buitenland.

Heel populair

Eerder werd al wel duidelijk dat de regeling veel populairder was dan voorzien. Daarop vervroegde de Belastingdienst de aanmeldingstermijn tot 1 september. Volgens het FD is mede daardoor de afgelopen weken een stormloop ontketend onder werknemers die weg willen. Vertrekkers kunnen een premie krijgen van maximaal € 75.000 of een jaarsalaris als dat hoger is.

Niveau daalt

De Belastingdienst neemt ook weer 1500 nieuwe medewerkers met kennis van moderne technieken aan zodat de Belastingdienst over kan gaan op slimme IT-systemen en analyse van data. Maurice de Kleer, voorzitter van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB), geeft bij het FD aan dat de belastingadviseurs nu al merken dat ze voornamelijk aan tafel zitten met een oude ervaren inspecteur, die binnen een jaar vertrekt, en een jonge collega die net in dienst is. Door de jarenlange personeelsstop is er geen tussenlaag. De Kleer vreest daarom dat het niveau van de dienstverlening zal dalen wat ook bij de afdeling Grote Ondernemingen te merken zal zijn.

Discussie (2)

Bekijken en participeren
Administratiekantoor Ceelen v.o.f.
We merken nu al dat door het vertrek van de 'oude rotten' jonge ambtenaren controles doen. Zonder veel ervaring. Die moeten ze tijdens het werk opdoen. Dat kost de belastingplichtige vaak veel tijd (en geld voor de adviseur). Een voorbeeld? Kapsalon met € 50.000 omzet per jaar. Duur van de controle op dit moment al 5 werkdagen 2 ambtenaren. Bezinning bij de belastingdienst lijkt mij op z'n plaats. Fred Ceelen
Tuinman Administratieve Dienstverlening
De overheid heeft in alle wijsheid besloten dat iedereen door kan werken tot en met zijn/haar 67e jaar. Op zich kan ik dat billijken. Dat nu voor eigen personeel deze zeer aantrekkelijke vertrekregeling wordt aangeboden en tot en met 67 jaar doorwerken voor hen niet nodig schijnt te zijn, vind ik een onbegrijpelijke en kwalijke zaak, te meer dat dit uit de "normale" (jaar) middelen gefinancierd gaat worden (er is niet voor "gespaard" in het verleden). Het excuus van "reorganisatie" gaat niet op, omdat veel functies voorlopig gewoon blijven bestaan en door een jongere voortgezet wordt. Via het normale verloop door stoppen met 67 jaar, waren de doelstellingen (meer hoger opgeleid it'ers) ook prima te realiseren. De gewone burger moeten deze gigantische kosten dus ophoesten. Hoe is dit te "rijmen"? Eize Tuinman.
Log in of Registreer om een reactie te plaatsen
terug