Minder belletjes naar de Belastingtelefoon

Bron: ANP en Belastingdienst

De Belastingtelefoon heeft tussen 1 maart en 1 mei 850.000 telefoontjes binnengekregen met vragen over de aangifte inkomstenbelasting. Dat zijn er flink minder dan vorig jaar, toen nog 1,2 miljoen telefonische vragen binnenkwamen. De daling is te verklaren doordat de fiscus steeds meer gegevens zelf vooraf invult.

Hulpteksten

De meeste telefoontjes kwamen binnen op 6 maart waarbij een gesprek gemiddeld 250 seconden duurde. Ook zijn de hulpteksten op het formulier uitgebreid en aangepast, aldus een woordvoerster van het ministerie van Financiën. De meeste vragen gingen over de eigen woning en aftrekposten zoals studie- of zorgkosten.

8,7 miljoen aangiften

De aangifte moest voor 1 mei binnen zijn. 8,6 miljoen mensen hadden een uitnodiging ontvangen van de Belastingdienst om aangifte te doen. Tot maandag zijn er ruim 8,7 miljoen aangiften binnengekomen, ongeveer evenveel als vorig jaar. Op zondag, de laatste dag voor de deadline, werd nog meer dan 288.000 keer aangifte gedaan. De drukste dag was de eerste dag van de aangifte: 1 maart.

Online

Nog maar 1% van de belastingplichtigen deed aangifte op papier, 99% kwam online binnen. Dat leidde alleen op de eerste dag tot drukte op de website, verder verliep het elektronisch verkeer op rolletjes. Volgens de Belastingdienst is dat te danken aan de uitbreiding van de capaciteit van het systeem, van een ‘vierbaans- naar een zesbaanssnelweg’. Van de online-aangiften kwam 4% binnen via de app.

Berichten

De Belastingdienst is al begonnen met het opleggen van voorlopige en definitieve aanslagen voor mensen die hun aangifte voor 1 april indienden. Zij krijgen voor 1 juli bericht. Daarnaast streeft de Belastingdienst er naar om ook iedereen die voor 1 mei aangifte heeft gedaan voor 1 juli te berichten.

terug