Kleine leaseauto fors duurder in vijf jaar tijd

Bron: CBS en FD

De leaseprijs van kleinere typen personenauto’s is in de afgelopen vijf jaar aanzienlijk gestegen. De leaseprijs van de grotere typen is juist gedaald. Onderaan de streep is het gemiddelde leasetarief in 2016 nagenoeg gelijk aan het tarief van 2011. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

A-segment duurder

In de afgelopen jaren is het leasen van een auto in het A-segment, waar bijvoorbeeld de Volkswagen Up, Fiat 500 en Peugeot 107 in vallen, duurder geworden. De operationele leaseprijs (exclusief brandstofvoorschot) voor de zakelijke markt nam in dit segment met 18,6% toe in de afgelopen vijf jaar. Ook in het B-segment, waaronder bijvoorbeeld de Ford Fiesta en Toyota Yaris vallen, steeg de prijs relatief sterk met 7,1% in vijf jaar tijd.

Andere segmenten daalden

Andere segmenten vertoonden juist een dalende trend: de leaseprijs van kleine en middelgrote auto’s in de segmenten C en D, samen goed voor meer dan de helft van de leasemarkt, daalden met respectievelijk 3,7 en 0,1%. De leaseprijs van auto’s in Segment E, de hogere middenklasse met auto’s als Audi A6 en BMW 5-serie, daalde met 6,1%.

Benzineauto duurder

Ingedeeld naar type brandstof was ook een verschillende ontwikkeling in tarieven zichtbaar. De leaseprijs van benzinemodellen steeg gemiddeld met 2,8%, terwijl de dieselmodellen gemiddeld 2,7% goedkoper werden. De leaseprijs van de alternatieve brandstoftypen, zoals de elektrische en hybride auto’s, was een fractie hoger dan vijf jaar geleden. Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën heeft begin dit jaar de voordelen op hybride stekkerauto’s flink versoberd. Aanvankelijk mocht een leaserijder met een plug-in hybride volledig belastingvrij rondrijden, wat leidde tot een ware run op de showroom.

Plug-in hybride

Nu is de bijtelling zo ver gestegen dat een plug-in hybride bij zakelijk gebruik nog duurder is dan een gewone benzineauto. Als gevolg is dit jaar de vraag naar hybride stekkersauto’s zwaar gedaald en kiezen nieuwe leaserijders weer voor gewone diesel- en benzineauto’s.

Elektrische rijders hebben nu de grootste fiscale voordelen. Automobilisten betalen bij privégebruik van hun leaseauto een bijtelling van 4%, aanmerkelijk minder dan bij gewone auto’s (25%).

 

terug