Economisch herstel vooral bij grote bedrijven en jonge ondernemers

Bron: ING

Het optimisme onder mkb-ondernemers is licht gestegen ten opzichte van een half jaar geleden, dat blijkt uit de ING OndernemersIndex van oktober. Het optimisme over het ondernemersklimaat neemt toe naarmate de bedrijven groter zijn en ondernemers jonger.

ING logo

Meer vet op de botten

De OndernemersIndex van de ING is een graadmeter voor de financiële resultaten en verwachtingen in het midden- en kleinbedrijf. Deze index laat al een tijdje een stijgende lijn zien en deze lijn zet zich nu voort. Ondernemers van de wat grotere bedrijven in het mkb, met meer dan 20 werknemers, zijn aanmerkelijk optimistischer dan kleine ondernemers en zzp’ers. Dit komt doordat grotere bedrijven vaak minder hard zijn getroffen door de economische crisis. Bovendien hebben ze meer vet op de botten en profiteerden ze eerder van het economisch herstel dan kleine bedrijven omdat ze vaker internationaal actief zijn.

Jonge ondernemer in groeisector

Ondernemers jonger dan 35 jaar zijn optimistischer over het ondernemersklimaat dan oudere ondernemers. Jonge ondernemers hebben wel vaak kleine bedrijven met geen of weinig personeel, maar in tegenstelling tot de wat oudere kleine bedrijven zijn jonge ondernemers vaker actief in sectoren die weer groei vertonen, zoals de ICT-sector, industrie en bouw. Daarentegen zijn ze minder actief in sectoren die het zwaar te verduren hebben, zoals de detailhandel non-food. Van de ondernemers onder de 35 jaar is 5% actief in deze sector tegen 9% van de ondernemers in de leeftijd van 35 tot 50 jaar. Bij de 65+ ondernemers is dit percentage zelfs 10%.

Doelstelling 2016

Een ondernemer zou geen ondernemer zijn als zijn doelstelling voor komend jaar is om de omzet en/of de winst te vergroten. Enerzijds kan dit worden gerealiseerd door nieuwe klanten binnen te halen. Anderzijds door prijsverhogingen door te voeren. Een derde van de mkb-ondernemers is van plan de komende twaalf maanden de prijzen of tarieven te verhogen. Dit geldt vooral voor ondernemers met personeel, actief in de bouw, detailhandel food, horeca en transport. De meeste ondernemers in de detailhandel non-food, onderwijs en zorg stellen dat ze voorlopig geen prijsverhogingen doorvoeren. Van de zzp’ers geeft één derde aan nog geen prijsverhoging door te voeren, met name zzp’ers in de zakelijke dienstverlening en de zorg. De concurrentie in deze sectoren is hiervoor te groot.

terug