Dijsselbloem: aanpak bonusbeleid werkt positief

Bron: ANP

De aanpak van het bonusbeleid van de financiële sector met onder meer een bonusplafond leidt niet tot negatieve effecten. Dat blijkt uit een eerste evaluatie, laat minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën aan de Kamer weten. De wet is sinds begin vorig jaar van kracht en de eerste indruk van de werking in de praktijk is ‘positief’.

Positief

De bonussen in de sector zijn door het bonusplafond van maximaal 20% van het vaste jaarsalaris ‘zeer fors’ teruggebracht, aldus Dijsselbloem. Verder lijkt het geen negatieve gevolgen te hebben op het Nederlandse vestigingsklimaat en de concurrentiepositie. Ook ervaren banken en verzekeraars geen problemen met het aantrekken van geschikt personeel. Het is nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken, maar Dijsselbloems eerste indruk van de werking in de praktijk is ‘positief’.

Strengste bonuswetgeving

De wet is sinds begin vorig jaar van kracht. Het kabinet stelt daarmee de strengste bonuswetgeving van Europa te hebben. De wet (Wbfo) moet voorkomen dat door perverse beloningsprikkels bankiers en verzekeraars ongewenste risico’s nemen. ‘De perverse prikkels die voorheen aanwezig waren in variabele beloningen, zijn door de Wbfo sterk beperkt’, aldus Dijsselbloem.

Uitzonderingsregel

Wel zijn er uitzonderingen op de regels mogelijk. Bijvoorbeeld om schaars gespecialiseerd IT-personeel aan te trekken of voor medewerkers die hoofdzakelijk buiten Nederland werkzaam zijn. Vorig jaar hebben 28 banken gebruik gemaakt van een uitzonderingsregel. Nog niet alle banken hebben hun gegevens al ingeleverd.

Het is niet duidelijk of de uitzonderingsregel altijd is toegepast voor de daarvoor bestemde groep. Daar wil Dijsselbloem meer informatie over. Hij waarschuwde de sector eerder dat bij misbruik van de uitzonderingsregels hij de wet zal aanscherpen.

Compensatie

Ten slotte is de bewindsman niet blij met sommige ondernemingen die de afbouw van de bonussen van bestuurders hebben gecompenseerd met een veel hoger vast salaris. Dat is volgens hem lastig uit te leggen aan klanten ‘in het licht van het herstel van vertrouwen en overbruggen van de kloof tussen maatschappij en financiële sector’.

terug