Dieselauto’s impopulair na wegvallen fiscale voordelen

Bron: LeasePlan

Door de nieuwe bijtellingsregels kozen leaserijders in 2016 veel minder vaak voor een dieselauto, zo blijkt uit het jaarbericht van LeasePlan Nederland. Het aandeel dieselauto’s zakte in 2016 flink, van 52% naar 39%. Dit in het voordeel van de benzineauto, waarvan het aandeel juist steeg.

Bijtellingscategorie

Dat dieselauto’s de afgelopen jaren populair waren bij zakelijke rijders werd vooral veroorzaakt door aantrekkelijke dieselmodellen in de 14%-bijtellingscategorie, zoals de Volvo V40 en de Peugeot 308. Nu deze categorie wegvalt, is er voor leaserijders – die vaak een tankpas van de zaak hebben – minder reden om een dieselauto te kiezen.

Overstap elektrische auto

LeasePlan Nederland verwacht dat de zakelijke dieselrijder op den duur overstapt naar een plug-in hybride of een volledig elektrische auto. ‘Gezien het Nederlandse belastingregime en de steeds betere infrastructuur verwacht ik dat vooral de laatste categorie aan populariteit zal winnen’, zegt Erik Henstra, Managing Director van LeasePlan Nederland. ‘Er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt met een grotere actieradius en dat is zeer welkom voor de verduurzaming van het Nederlands wagenpark.’ LeasePlan verwacht dat in 2017 vooral de Opel Ampera-e, de vernieuwde Volkswagen e-Golf, de Hyundai IONIQ Plug-in en de recent gelanceerde Renault Zoe Q90 het goed zullen doen onder leaserijders.

Doorbraak private lease

Volgens LeasePlan was 2016 hét jaar van de definitieve doorbraak van private lease. Het aantal private leasecontracten in Nederland nam een vlucht met 78% naar 64.000. Dat zijn 28.000 meer contracten dan eind 2015. Volgens Henstra staan steeds meer consumenten open voor private lease. ‘Particulieren hechten steeds minder aan het bezit van een auto en private lease is een goed alternatief voor het kopen van een nieuwe of tweedehands auto.’

terug