Administratie- en belastingadvieskantoren voelen noodzaak verandering nog niet

Bron: ING

Administratie- en belastingadvieskantoren kunnen nog volop stappen zetten om beter voorbereid te zijn op de toekomst. Dit blijkt uit resultaten van een gezamenlijk onderzoek van de ING en NOAB. Kantoren zien meer persoonlijk contact met klanten, uitbreiding van advisering en het benutten van de ICT mogelijkheden als succesfactoren voor de komende jaren.

Succesfactoren
ING heeft samen met NOAB een enquête gehouden onder 159 administratie- en belastingadvieskantoren om te inventariseren hoe zij met veranderingen omgaan. Onder de respondenten werkt 85% in een kantoor met minder dan 10 personen werkzaam. Zeven op de tien kantoren heeft een positief toekomstbeeld. Digitalisering, automatisering en SBR vergen echter aanpassingen in personeel, systemen en klantbenadering, waarschuwt de ING Sectorvisie.

Strategie ontbreekt
De noodzaak om te veranderen lijkt nog onvoldoende gevoeld te worden. Slechts een kwart heeft een duidelijke strategie geformuleerd. Het bepalen van een strategie en vooral die met medewerkers delen, helpt juist bij het bereiken van doelen. De doorgevoerde aanpassingen zijn dan ook beperkt en gaan niet ver genoeg. Zo werkt nog meer dan de helft van de kantoren met hetzelfde (type) personeel, terwijl juist commerciëler en hoger opgeleid personeel nodig is. Daarnaast zijn door weinigen aanpassingen in de eigen ICT doorgevoerd of gepland.

Concurrentie en ICT
De toenemende concurrentie wordt als grootste risico gezien onder de respondenten. ICT veranderingen worden ook als valkuil genoemd. Het aandeel van ICT in de operationele kosten van een kantoor steekt met 5,4% schril af tegen de 60% tot 62% bruto loonkosten. Kantoren die aangeven automatisering verder door te voeren combineren dit veelal met het uitbreiden van de adviseringsmogelijkheden.

Omzet
Administratie en het samenstellen van de (fiscale) jaarrekening vormen nog steeds de kern van de activiteiten, aldus Kantoorcijfers 2013:

  • 32% administratie
  • 32% samenstellen
  • 10% Aangifte
  • 10% Loonadministratie
  • 6% Fiscale advisering
  • 8% overige advisering
  • 2% Assurance en overig

Persoonlijk contact
Een meerderheid meet de klanttevredenheid niet, zodat veel kantoren niet echt weten wat de klant verwacht. Bij de vraag naar succesfactoren in de komende jaren noemen kantoren het meeste dingen als een persoonlijke benadering en (meer) persoonlijk contact. Kantoren onderkennen dus dat meer inzicht in en contact met klanten nodig is, maar brengen dit nog onvoldoende in de praktijk, concludeert de ING Sectorvisie.

 

Praktijkdag: ‘De switch naar advieskantoor’
Wilt u de omslag maken naar een advieskantoor? Kom dan dinsdag 18 november naar het Postillion in Utrecht. Dan organiseert Nextens voor de 2e keer de succesvolle Praktijkdag: ‘De switch naar advieskantoor’

Speciaal voor alle belastingadviseurs, accountants en boekhouders die zich meer willen richten op advieswerk, ondersteund het programma alle aspecten van het ‘switchen’ naar advieskantoor.

  • U ontvangt praktische tips om beter in te kunnen spelen op advieskansen
  • U krijgt concrete voorbeelden van ondernemers die de switch al hebben gemaakt
  • U krijgt handvatten om nieuwe verdienmodellen op te stellen

Datum en Locatie: 18 november 2014 – Postillion Hotel Utrecht Bunnik
Tijd: 13.00u tot 21.00u (incl. diner)

Uw investering: vroegboekprijs €399,-* | standaard prijs €449,-
Een complete dag: Een gevarieerd programma verzorgd door ervaren sprekers. Inclusief onbeperkt koffie/thee en fris en tijdens het vragenvuur een borrel en lekkere snack. De dag wordt afgesloten met een 3-gangen diner.

Aantal PE-punten: 5 PE-punten (NBA) + 5 RB-punten.

Bekijk de workshops op de praktijkdag: ‘De switch naar advieskantoor’>

 

terug