Migratievragen

Veelgestelde vragen over uw overstap

Hieronder vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen over het overzetten van uw aangiften uit uw deskopsoftware naar uw Nextens Programma('s).

Staat uw vraag er niet bij? Wij helpen u graag verder. Neem dan gerust contact met ons op via tel 020 - 515 9 515 of het contactformulier.

Heeft u hulp nodig bij het overzetten van uw gegevens? Wij bieden ook een gratis overstapservice. Wij zetten dan uw gegevens voor u over.

Migratie vanuit Nextens Desktop Software

Hoe zet ik mijn gegevens over naar Nextens?

Wanneer u werkt met de desktop-programma's van Nextens is het overzetten van uw gegevens naar de online omgeving van Nextens eenvoudig met onze gratis overstapservice.

Wanneer u met een pakket van een andere leverancier werkt kunnen we u ook helpen met het overzetten van uw stamgegevens.
Neem daarvoor contact op met onze Technische Service Desk: tel. 020 - 515 9 515  of via het contactformulier.

Welke versies van BAS, CAS, VPB en BTW heb ik nodig om de migratie uit te kunnen voeren?

U dient de laatste update van BAS en VPB te installeren voordat u een migratie succesvol kunt uitvoeren. U kunt een updatecheck uitvoeren in uw BAS en VPB programma door via de 'Help' knop naar de 'online update check' te gaan.
Voor de onderstaande programma heeft u minimaal de volgende versie nodig om uw migratie te kunnen uitvoeren:

 

BAS 2013: minimaal versie 2.3.0 Classic en Database
VPB 2013: minimaal versie 2.3.0 Classic en Database

 

BAS 2014: minimaal versie 3.4.0 Classic en Database
VPB 2014: minimaal versie 2.5.0 Classic en Database

 

BAS 2015: minimaal versie 2.3.0 Classic en Database
BTW 2015: minimaal versie 2.3.0 Classic en Database
VPB 2015: minimaal versie 2.2.0 Classic en Database

 

BAS 2016: minimaal versie 2.1.0 Classic en Database
BTW 2016: minimaal versie 2.0.0 Classic en Database
VPB 2016: minimaal versie 2.1.0 Classic en Database

 

BAS 2017: minimaal versie 3.0.0 Classic en Database
BTW 2017: minimaal versie 2.0.0 Classic en Database
VPB 2017: minimaal versie 2.0.0 Classic en Database
CAS 2017: minimaal versie 2.0.0 Database

 

Ik werk zowel met de database als de classic versie van Nextens desktop, kan ik beiden migreren?

Ja, u kunt zowel de database als de classic versie met de migratietool migreren naar Nextens.

Bij de classic versie wordt alles gemigreerd en bij de database versie alleen de verzonden aangiften. De nog niet afgeronde aangiften dienen in de desktopsoftware afgemaakt te worden. Vervolgens kunnen deze via de migratiemanager in een later stadia geüpload worden naar Nextens.

Als ik een bestand opnieuw migreer worden dan de oude gegevens overschreven of wordt er een bestand toegevoegd, zodat er dubbele aangiften aanwezig zijn in Nextens?

Als u een bestand opnieuw migreert wordt de laatste aangifte in Nextens overschreven. Aangiften komen niet dubbel in Nextens te staan. Als u uw migratie meerdere keren wilt uitvoeren, dan raden wij u aan om eerst contact op te nemen met de Technische support desk via tsd@reedbusiness.nl

Is het mogelijk om de migratie door Nextens te laten voltooien?

Ja, dat kan. We bieden tot en met 30 maart 2018 een gratis overstapservice aan. Kijk voor alle informatie op: www2.nextens.nl/overstapservice

Wat kan ik doen bij een foutmelding bij de migratie?

Vanuit het CAS programma worden alle SBA’s gemigreerd, ook SBA’s van voormalige klanten.
Let op: Mochten bij de foutmeldingen SBA’s van voormalige klanten staan, dan hoeft u hier niets mee te doen.

Op de volgende manier kunt u controleren wat er niet gemigreerd kon worden, als u deze log naar ons opstuurt kunnen we voor u uitzoeken waardoor dit veroorzaakt wordt:

  • Log in op portal.nextens.nl met uw gebruikersnaam en wachtwoord
  • Klik op "Start" (boven in het scherm)
  • Klik op "Migratie"
  • Zoek de mislukte migratie op in het migratie overzicht. Als er een onderdeel niet gemigreerd kan worden door een foutmelding staat in dit scherm in de kolom "# mislukt" een 1 (of hoger getal).
  • Klik in de regel van de mislukte aangifte op het datum veld in de kolom "Datum migratie".
  • Klik in het volgende scherm op de knop "Log" van de mislukte record (import status: Mislukt)
  • De foutmelding kunt u openen door op de knop "Log" te klikken
  • Kopieer de foutmelding en stuur deze samen met het BSN/FI van de klant waarbij het fout gaat op.

Ik zie dat er voormalige klanten gemigreerd worden, waarom is dat?

Als een klant in het CAS Programma een voormalige klant is, wordt deze klant vanuit het CAS Programma niet gemigreerd. Maar als er in één van de aangifteprogramma’s een aangifte aanwezig is voor die klant, wordt de aangifte gemigreerd en dan wordt de klant in Nextens aangemaakt.
Wilt u deze klant uit uw klantenlijst halen? Volg dan de volgende stappen:

  • vink in de klantenlijst het vinkvakje voor de naam van de klant aan
  • maak de klant via 'Acties' 'voormalig klant'

Welke klantgegevens kan ik meenemen als ik in Nextens ga werken?

Naar Nextens Premium vanuit CAS
Wat wel: NAW gegevens + fiscale kaarten
- Uitstelstatus indien aangevraagd of toegekend
- Vinkje (Aanwijspost, Bijz/Inc. Uitstel, Parkeerlijst, uitstel bij derden, Blokkeringsregeling, individueel uitstel)
- Data (Uitstel aangevraagd op, Terugkoppeldatum, Uitstel tot, Aangifte verzonden)

- SBA’s met status indien aanwezig

De volgende gegevens worden niet uit de desktopsoftware gemigreerd: inleverschema voor de uitstel, status van uitstel indien deze is afgemeld, voorlopige aangiften (VA’s) en  Toeslagen. Zie voor VA's en SBA aanvragen in Nextens de help bij het Klantenscherm of het document Nextens Machtigingen en de werkwijze uitstelregeling.

Naar Nextens IB Programma
Wat wel: alle verzonden aangiften 2012/2013/2014/2015/2016

Wat niet: alle niet verzonden aangiften, deze maakt u af in het BAS Programma en kunt u
na verzending naar Nextens overzetten met de migratiemanager.

Naar Nextens VPB Programma
Wat wel: alle verzonden aangiften 2012/2013/ 2014/2015/2016

Wat niet: alle niet verzonden aangiften, deze maakt u af in het VPB Programma en kunt u na verzending naar Nextens overzetten met de migratiemanager.

Naar Nextens BTW Programma/ICP Programma
Wat wel: alle verzonden aangiften en jaardossier (BTW + alle opgeven ICP) 2015, 2016 en 2017. In Nextens komen deze gegevens in losse BTW en ICP dossiers.

Wat niet: alle niet verzonden aangiften, deze maakt u af in het BTW/ICP Programma en kunt u na verzending naar Nextens overzetten met de migratiemanager.

Bent u gedurende het jaar overgestapt of heeft u aangiften van het belastingjaar 2016 nog in de desktop software afgerond? Via het menu Bestand > Migratiemanager (database versies) kunnen deze aangiften gemigreerd worden naar Nextens. De eventueel aanwezige aangiften op Nextens worden wel overschreven met deze gewijzigde data.

Migratie vanuit andere programma's

Kan ik mijn klantgegevens uit een ander softwarepakket importeren in Nextens?

U kunt op dit moment de klantgegevens uit de volgende software pakketten importeren naar Nextens via een importbestand (xls/csv);

    • Primaccount
    • SDU
    • Kluwer

Voor andere software pakketten verzoeken wij u contact op te nemen met de Technisch Support Desk via tsd@reedbusiness.nl

Zowel offline als online werken

Kan ik nog in de desktopsoftware blijven werken na de migratie?

We adviseren u om u na de migratie naar Nextens niet meer in uw desktop-programma te werken. De reden is dat de database waarin u werkt in één keer wordt gemigreerd naar Nextens. Wanneer u met bijvoorbeeld BAS offline blijft werken en daarmee wijzigingen maakt in uw database, worden deze niet doorgevoerd in de database voor VPB (online), waarin mogelijk een aantal dezelfde klanten staan. Zo krijgt u verschillende databases voor uw klanten, wat zeer onwenselijk is in verband met de foutgevoeligheid. Er zijn echter een paar uitzonderingen:

Uitzonderingen:
- U kunt na de migratie een nieuwe ib-aangifte 2016 beginnen in Nextens. Let op: uw reeds gestarte ib-aangifte 2016 rondt u af in uw desktop BAS Programma 2017, omdat de SBA machtiging is aangevraagd in de desktop. Anders komt de SBA niet op de juiste plek terecht. Later kunt u een migratie update uitvoeren om deze verzonden aangiftes via het BAS Programma 2017 alsnog te migreren naar Nextens.

- Daarnaast wordt uw uitstelregeling niet bijgewerkt in Nextens. Omdat u voor uw klanten waarschijnlijk met het CAS Programma uitstel heeft aangevraagd, raden wij u aan om ook voor deze klanten de aangifte in uw desktop programma af te ronden.

- Vanaf januari 2018 kunt u uw IB aangiften voor 2017 doen met Nextens.

Hoe migreer ik losse aangiften naar Nextens, die ik na de hoofdmigratie nog moest afronden in mijn desktop-programma's?

Bent u gedurende het jaar overgestapt of heeft u aangiften van het belastingjaar 2016 nog in de desktop software afgerond? Via het menu Bestand > Migratiemanager (database versies) kunnen deze aangiften gemigreerd worden naar Nextens. De eventueel aanwezige aangiften op Nextens worden wel overschreven met deze gewijzigde data.

Let op dat u bij de knop 'Login' wel uw gebruikersnaam en wachtwoord van Nextens opgeeft.

Wachtwoorden

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Waar kan ik mijn wachtwoord voor Nextens opvragen?

U kunt via de wachtwoord-vergeten service een nieuw wachtwoord opvragen door uw e-mailadres, tevens uw gebruikersnaam, in te vullen.