DBA discussies… kun je ook zonder modelovereenkomst?

 

Er is de afgelopen tijd weer flink gedebatteerd over de Wet DBA. Zowel in de Tweede Kamer als in de kranten speelde het onderwerp een hoofdrol. De oppositie en belangenverenigingen lopen te hoop tegen de wet rondom de uitvoering ervan. Maar wat is nu eigenlijk echt het probleem voor de zzp’ers? Is het echt allemaal zo onduidelijk? Want misschien kun je wel gewoon zonder modelovereenkomst…

Modelovereenkomsten voor beperkt deel van toepassing

Onze indruk is dat het allemaal wel meevalt. Dat wil zeggen; voor de echte ondernemende zzp’ers. Want wie de brief van staatssecretaris Wiebes van Financiën goed leest, ziet dat daarin vijf groepen onderscheiden worden:

  • De vanzelfsprekende ondernemer
  • De zelfstandigen met overeenkomst
  • De arbeidsrelaties die nog onzeker zijn
  • De duidelijke dienstverbanden
  • De oneerlijke concurrenten

Als je dus realistisch bent, is er eigenlijk maar één groep (de derde groep) waarvoor het kennelijk lastig is om erachter te komen in wat voor soort situatie zij zitten. Zijn zij terecht ondernemer? Of een schijnondernemer? Veel van de zzp’ers in die derde groep weten zelf – diep in hun hart – ook wel of ze nu eigenlijk echt wel, of helemaal geen ondernemer zijn. Ze zullen dus een keuze moeten maken. Ga ik echt – al dan niet in combinatie met een modelovereenkomst – ondernemen? Of terug naar loondienst? Klagen over onduidelijkheid van een wet, of de manier waarop de Belastingdienst of staatssecretaris daarmee omgaat, heeft geen zin. Voor de echte ondernemers in deze groep zetten we de fiscaal werkbare opties nog even op een rij.

Optie 1 – Gewoon de modelovereenkomst gebruiken

Zoals hierboven reeds aangegeven: een grote groep overduidelijke ondernemers hoeft niet eens een modelovereenkomst te gebruiken. Dat is bijvoorbeeld als volstrekt duidelijk is dat een zzp’er niet in loondienst is, aldus de Belastingdienst.
Lijkt de uitvoering van de klus of opdracht wel op een dienstverband? Dan is het gebruik van een modelovereenkomst zeker essentieel. In deze overeenkomst leg je de afspraken vast tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer. Deze overeenkomst wordt alleen goedgekeurd door de Belastingdienst indien uit deze overeenkomst blijkt dat er GEEN sprake is van een verkapt dienstverband.

Er is WEL sprake van een dienstverband indien:

  • Er sprake is van een gezagsverhouding;
  • Er een persoonlijke verplichting is om de arbeid te verrichten;
  • De opdrachtgever verplicht is om loon uit te betalen.

Optie 2 – Je onderneemt vanuit je eigen bv waar je op de loonlijst staat

Door de invoering van de modelovereenkomst is een aantal zzp’ers overgegaan naar de bv. In de bv ga je als directeur-grootaandeelhouder (dga) in loondienst bij je eigen bv. Het geld wat in de bv binnenkomt vanaf de opdrachtgever, keer je als salaris uit. Je betaalt daar dan loonbelasting over.

Maar, als de Belastingdienst beslist dat er toch sprake is van een dienstverband, zullen ze gaan naheffen. Je hebt echter al loonbelasting betaald (want je bent bij je eigen bv in dienst). Een eventuele correctie zal naar verwachting een stuk lager zijn. Dit geldt ook voor de boete. Je dekt dus een deel van de risico’s af, maar je bent er nog niet helemaal.

Zzp bv

Bij de zzp bv richt je een bv op, waarbij de doelomschrijving het drijven van een payroll onderneming is. Je gaat vervolgens zelf in loondienst bij de bv. Je zorgt er voor dat je in deze bv voldoet aan de eisen van een dienstbetrekking, zodat deze niet meer kan ontstaan tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer. Dit doe je door zelf de winstrechten in de bv te houden, maar een twee derde meerderheid van de stemrechten aan een derde te geven (bijvoorbeeld een vriend of je partner). Een ander groot voordeel is dat de Belastingdienst hier zekerheid over af wil geven. Dat betekent dat het risico voor naheffingen en eventuele boetes voor zowel de werkgever als de werknemer zijn verdwenen!

De boodschappenlijst voor een zzp bv

Veel ondernemers en zzp’ers gaan zich de komende maanden afvragen of zij hun eenmanszaak moeten omzetten in een bv. Soms om de risico’s op naheffingen te voorkomen. En soms puur vanwege de fiscale voordelen, of mogelijkheden die een bv biedt.

Conclusie

Naast de opstartkosten gaan ook de kosten voor administratie en het aangifte doen omhoog. De administratieve lastendruk neemt dus toe. In de basis moeten fiscale constructies als deze nooit een doel op zich worden. Het is zaak dat ondernemers op een gezonde manier een business opbouwen. Met een goede propositie en meerdere opdrachtgevers kun je dan wegblijven van kostbare en soms complexe constructies en zelfs de modelovereenkomst heb je dan misschien helemaal niet nodig…

Seminar Wet DBA

Op 13 december 2016 organiseert Nextens Academy het seminar Wet DBA.
Een complete dag (incl. lunch) met antwoord op vragen als:

  • Wanneer is er sprake van een dienstbetrekking;
  • Hoe ben je het best beschermd tegen claims van de Belastingdienst;
  • Hoe zorg je ervoor dat je modelovereenkomst niet wordt afgekeurd;
  • Wat zijn de learnings tot nu toe;
  • Welke modelovereenkomst is op jouw situatie van toepassing.
terug