‘Een zucht van verlichting toen we terug bij Nextens kwamen’

 

Lex Ordelman van Eijgen Ordelman stapte eind 2016 over naar Nextens. Van origine was hij een Elsevier desktopgebruiker, maar begin 2016 stapte hij over naar Unit4. Na drie maanden wilde hij eigenlijk alweer terug naar ‘het oude vertrouwde’. ‘Het was een zucht van verlichting dat we via Nextens konden werken.’

Ervaring Unit4

Lex Ordelman startte in 1996 zijn eigen bedrijf Ordelman waarbij hij belastingaangiftes van particulieren en complete administraties van bedrijven in het mkb verzorgt. Daarnaast geeft hij ook complexe fiscale en bedrijfsadviezen. Tien jaar na de start van zijn eigen bedrijf startte hij een samenwerking met Eijgen. Om de samenwerking te bevorderen stapte de bedrijfs- en fiscaal adviseur over van BAS en CAS van Elsevier naar Unit4, de softwareleverancier waar Eijgen mee werkt. ‘Ik wilde vrij snel alweer weg bij Unit4’, zegt Ordelman. Op uitnodiging van ons vertelt hij over zijn ervaring bij de overstap. Hij deelt dit op vrijwillige basis en ontvangt daar geen vergoeding voor. ‘Unit4 is een traag systeem, een stugge organisatie en de klantenservice is slecht bereikbaar. Je moet op verschillende plekken dezelfde NAW-gegevens invoeren, in plaats van dat het koppelt en synchroniseert. Er zijn heel veel mogelijkheden binnen Unit4, maar het is zo complex en met weinig structuur dat het op los zand werkt.’ Met de start van het nieuwe boekjaar maakte hij de overstap naar Nextens. ‘Nextens is niet hetzelfde als de desktopversie, maar de denkwijze en de opzet wel. Het werkt even makkelijk.’

De overstap

‘De overstap zelf ging redelijk simpel. Ik had er voor gekozen om gebruik te maken van de overstapservice. In het oude systeem moet je van te voren wel een aantal acties uitvoeren zodat de database omgezet kan worden. Dat is een kwestie van de stappen in de juiste volgorde volgen. Vervolgens wordt in een uur tijd alles voor je klaargezet en omgezet. SBA’s kunnen overgezet worden, de belastingaangiften zelf niet. De softwareleveranciers maken het voor elkaar niet makkelijk om dat over te nemen. Wij hadden van te voren in één handeling PDF’s gemaakt van alle aangiften en opgeslagen op de server zodat we er nog wel bij kunnen. Daarnaast kunnen wij de oudere jaren ook nog inzien via BAS.

De volgende dag waren we eigenlijk al meteen up and running. We hebben daarna nog kosteloos een training gehad om inzicht te krijgen in wat het systeem allemaal kan. Dat was wel een handige training. In een ochtendje ben je al een heel stuk verder. Als ik nu vragen heb, zijn er genoeg stappenplannen en webinars die ik kan bekijken. Die zijn heel handig, alles staat er in. En anders kan ik altijd nog een nieuwe training aanvragen; het is allemaal mogelijk.’

Pluspunten van Nextens

Klantdossier 

‘Het grootste pluspunt van Nextens ten opzichte van Unit4 is het klantdossier. Bij Nextens zit het gewoon in het pakket, bij Unit4 moet je er apart voor betalen. Het klantdossier is erg belangrijk en in Nextens is het mooi overzichtelijk.

Overzichtelijk

Binnen de software staat alles op één scherm overzichtelijk bij elkaar. Daarin staan verschillende tabbladen waarin je de aangifte kunt maken, de workflow in de gaten kunt houden of je kunt het klantdossier inzien. Binnen welk tabblad je ook bent, je hebt altijd aan de linkerkant een selectietool. In die balk staan de klantlijsten en kun je een selecteren wat je op dat moment nodig hebt. Alle belastingsoorten staan bij elkaar met de verschillende jaren, de machtigingen, klantstatus, etc. Eigenlijk alles wat je nodig hebt. Je kunt heel makkelijk manoeuvreren tussen deze opties en weer heel makkelijk terug gaan.’

Koppelingen

‘Ik vind de koppeling met de fiscale kennisbank FiscaalTotaal ook fijn. Als je iets wilt opzoeken, dan kun je vanuit Nextens doorklikken naar FiscaalTotaal en vind je heel snel dat wat je nodig hebt. De informatie is praktisch en direct toepasbaar.’ Om deze koppeling optimaal te kunnen gebruiken, is wel een abonnement op de kennisbank nodig.

Tot slot vindt Ordelman het prettig dat door de verschillende koppelingen de NAW-gegevens worden gesynchroniseerd, zodat hij dezelfde gegevens niet steeds op verschillende plekken moet invullen.

Aanraden

Of Ordelman een overstap naar Nextens zou aanraden? ‘Ja, waarom niet? De software zal alleen maar beter worden door de uitbreiding van de Query Tool. De software zal op den duur steeds meer prikkels geven, bijvoorbeeld door een alert van een wetswijziging, waardoor je eerder en sneller input krijgt om de betreffende klanten te adviseren.’

terug