‘Ik vind het leuk dat onze klanten heel loyaal en betrokken zijn’

Bron: Nicolette van den Hout

Iedere dag staan we voor u klaar: de mensen van Nextens. Wie zijn wij en wat doen we precies voor u? Maandelijks stellen we iemand aan u voor. Deze maand is dat Serra Alink, Marketing Executive FiscaalTotaal.

Wie is Serra?

‘Onze passie, die van mijn vriend en mij, is eten. Wij boeken een vakantie niet alleen voor de mooie plekken, maar ook voor het eten. We gaan op zoek naar een speciaal restaurant of evenement, bijvoorbeeld een lokaal bierfestival. Maar wat er aan komt, moet er ook weer af. Dus ik zwem, loop hard en doe aan yoga.’ Haar passie voor eten zie je wel in andere dingen terugkomen, zo heeft ze op haar laptop sushistickers geplakt en heeft ze een doormidden gesneden nep-ei als sleutelhanger.

‘Op het werk ben ik een zelfstandige teamplayer. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar het liefst werk ik binnen een team zelfstandig aan een opdracht. Het team is voor mij wel heel belangrijk. Je ziet je collega’s meer dan je vrienden. Ik vind het daarom belangrijk dat je open kunt zijn, zodat je op elkaar kunt bouwen.’

Wat doe je voor de klant?

‘Mijn functie, marketing executive voor het fiscale team, houdt in dat ik de communicatie rondom de contentproducten verzorg; de kennisbank FiscaalTotaal, almanakken en magazines. Momenteel zijn we bezig om de website op de schop te nemen, een groot project. We willen het meer laten aansluiten bij de wensen van de klant en bij de bezoeker van de website. Mijn rol daarin is: hoe bereik ik nieuwe klanten? Hoe zorg ik ervoor dat ik op het juiste moment op de juiste plaats met de juiste content kom? Dit onderzoek ik door in gesprek te gaan met verschillende klanten en door het gedrag op de website te monitoren. Ik test het gedrag op de site door producten op een andere plek te plaatsen en te kijken welk effect dat heeft.

Daarnaast zijn we bezig om de kennisbank in de software te integreren. Ik ben betrokken geweest bij het onderzoek vooraf. Hierbij onderzoek ik op welke manier ik het beste informatie kan overbrengen, zonder dat daar meteen over gemaild moet worden. Wat is een logische plek op de site, hoe prikkel ik mensen om er meer over te weten te komen en hoe komen mensen daar zonder al te veel kliks? Hiervoor werk ik veel samen met IT en “User experience” (UX). En dan gaat de campagne een jaar duren.

Dat zijn de grote projecten waar ik momenteel bij betrokken ben. Verder ben ik medeverantwoordelijk voor marketingcampagnes rondom de launch van nieuwe functionaliteiten, niet alleen met die van de integratie, en ondersteun ik sales. Dit houdt in dat ik ze onder andere voorzie van visualisaties die ze kunnen meenemen naar afspraken. Op die manier zijn de nieuwe tools voor de accountmanagers duidelijk, maar ook voor de klant.’

Je komt naar je werk en dan…

‘Ik heb geen gemiddelde werkdag. Het enige wat iedere dag hetzelfde is, is mijn ontbijt. Doordat ik geen ochtendmens ben, ontbijt ik op kantoor. Verder wordt mijn dag gevormd door de meetings en de acties die daaruit voortvloeien. Marketing is de spil tussen alle afdelingen. Zoals ik net al noemde, werk ik samen met sales, met IT voor de nieuwe functionaliteiten binnen Nextens die linken aan FiscaalTotaal, en met de redactie voor een nieuwe vorm van de content van de kennisbank, werkzaamheden voor de website en ondersteunende whitepapers en columns. Na het lanceren van een nieuwe functionaliteit ga ik bij de klantenservice langs om te horen hoe erop wordt gereageerd en als het nodig is, moeten we bijschaven. Ik spar met de redactie over de fiscale planning en hoe wij als marketeers daarop kunnen inspelen. Uit al deze overleggen vloeien actiepunten waarmee ik aan de slag ga. Daarnaast ben ik ook continu bezig met het optimaliseren van de website, plaats ik nieuwe content of schrijf ik teksten of moet ik leads inladen.’

Waar gaat je bloed sneller van stromen?

‘Als de dingen werken zoals je wilt, maar dat spreekt misschien voor zich. We hebben bijvoorbeeld de inhoudelijke themapagina’s anders ingericht. Van tevoren denken we erover na hoe we dat willen doen, we vullen het met goede content en we maken het mooi op. Dan is het gaaf om te zien als steeds meer mensen daar gegevens gaan downloaden. Wat je bedacht hebt, werkt. Dat is fijn. Dat geldt ook voor een campagne. In het begin is het spannend. Hoe gaat erop gereageerd worden? Als dat goed blijkt te verlopen, dan is dat leuk.’

Wat vind je een uitdaging in je werk?

‘Ik vind het leuker om met een groot project bezig te zijn dan met de kleine klusjes. Die horen er wel bij, maar ik vind het minder leuk. Zo vind ik de leadlijsten inladen niet zo spannend, maar gelukkig doet onze collega dat meestal. Verder ziet mijn dag er elke dag anders uit, dus ik heb niet echt iets waarvoor ik me echt moet motiveren. Ik voel me hier als een vis in het water.’

Wat voor gekke of leuke situatie met een klant heb je meegemaakt?

‘Ik vind het leuk dat onze klanten heel loyaal en betrokken zijn. Dat is tegenwoordig helemaal niet vanzelfsprekend meer. Op events zie je daarom ook dezelfde mensen terugkomen met wie je een relatie hebt opgebouwd. Onze klanten zijn heel open en waar nodig uiten ze kritiek. Dat is heel goed, dat houdt ons bij de les. Die open- en betrokkenheid vind ik mooi aan onze klanten.’

terug