‘Ik maak het invullen van de aangifte zo gebruiksvriendelijk mogelijk’

Bron: Nicolette van den Hout

Iedere dag staan we voor u klaar: de mensen van Nextens. Wie zijn wij en wat doen we precies voor u? Maandelijks stellen we iemand aan u voor. Deze maand is dat Tristan Weevers, senior user experience designer.

Wie is Tristan?

‘Ik ben behoorlijk kritisch en ga daarvoor ook geen discussie uit de weg. Soms vind ik het moeilijk om me ergens bij neer te leggen, als ik naar mijn gevoel niet het best haalbare heb bereikt. Maar ik blijf strijdvaardig, ik wil gewoon het beste voor de klant en probeer altijd alle overwegingen mee te nemen. Dit kun je trouwens breder trekken, want ook privé vind ik dat iedereen moet worden gehoord. Als meningen uiteenlopen, zoek ik daar de gemene deler in. Ik vind het niet oké als iemand zijn mening wil doordrukken. Noch zakelijk, noch privé. Ik ben een man van mijn woord. Afspraak is afspraak en dat verwacht ik ook van iemand anders.’

Wat doe je voor de klant?

‘Als user experience (UX) designer ben ik verantwoordelijk voor het gebruiksvriendelijk maken van de producten en de dienstverlening eromheen. Dat houdt meer in dan alleen het verbeteren van de knoppen of het visuele plaatje in Nextens. Het behelst elke interactie; hoe en waar onze klanten op de site terechtkomen en hoe hij er vervolgens op navigeert tot aan het eind van de dag als hij stopt met werken in Nextens. Concrete voorbeelden binnen Nextens zijn: het zo makkelijk mogelijk maken om de aangifte door te lopen, om een klant aan te maken en om stukken te delen met de klant via het klantportaal. De totstandkoming hiervan is een cyclus dat zich steeds herhaalt:

Totstandkoming van het idee

Een idee voor een nieuwe functionaliteit kan op verschillende manieren ontstaan: uit gesprekken met onze klanten, of omdat wij iets hebben bedacht, of door nieuwe ontwikkelingen in de markt, nieuwe technologie of bijvoorbeeld nieuwe wetgeving. De ene manier sluit het andere niet uit. Het is aan mij de taak om zo’n idee handen en voeten te geven. Dat doe ik door onderzoek te doen naar hoe onze klanten het idee in de praktijk het beste zouden kunnen gebruiken; van scherm naar scherm of van actie naar actie. Hierbij haak ik verschillende mensen aan, bijvoorbeeld collega’s van IT, om te kijken wat er technisch mogelijk is. Samen komen we tot een ontwerp dat gerealiseerd kan worden.

Ontwerpen en evaluatie

Wanneer we een bestaande functionaliteit verbeteren of een volledig nieuwe functionaliteit ontwikkelen, ontwerpen we dat samen: met klanten, trainers, klantenservice, ontwikkelaars, marketing, noem het maar op; iedereen is betrokken. Uniek aan Nextens vind ik dat iedereen regelmatig in contact is met gebruikers van onze producten. Zo kunnen we onze producten nog beter aan laten sluiten bij (de veranderingen in) het werkproces van de klant. Die inzichten vertalen zich in een ontwerp en dat wordt opnieuw geëvalueerd. Het is belangrijk dat we voordat de bouw plaatsvindt zeker weten dat wat we willen releasen, ook echt overeenkomt met hoe onze klanten denken en werken. Iedere euro die je namelijk investeert in UX, zou honderd euro kosten als je dat na implementatie zou moeten veranderen. Als het ontwerp goed genoeg is, zetten we de puntjes op de i en gaat het naar de volgende fase, waarna ik het ontwerp loslaat en ontwikkelaars het gaan bouwen.

Bouw, testen en release

Ontwikkelaars schrijven de code om de functionaliteit in Nextens te bouwen. Omdat zij betrokken zijn geweest bij het ontwerp ervan, weten ze wat de bedoeling is. Er wordt gebouwd vanuit een cyclus. Van bouw, naar testen, misschien rework. Soms word ik er in deze fase nog even bijgehaald, wanneer de realisatie toch iets moeilijker blijkt dan we van te voren hadden verwacht. Dan hebben we weer even een sparringsmoment. Als de functionaliteit uiteindelijk goed genoeg is, gaat het mee in de release. Binnen Nextens vindt er iedere drie weken een release plaats.

In totaal heb ik meestal twee tot drie grote projecten tegelijkertijd lopen en drie kleinere. Al die projecten zitten in verschillende fases, waarbij het ene project langer is dan het andere.’

Waar gaat je bloed sneller van stromen?

‘De inzichten die we verkrijgen bij het onderzoek naar het verbeteren van een functionaliteit, het vertalen ervan naar een gebruiksvriendelijk ontwerp én zien dat dit uiteindelijk naar tevredenheid wordt gebruikt, laat mijn bloed sneller stromen.’

Wat vind je een uitdaging in je werk?

‘Ik werk voor de verschillende portfolio’s van Reed Business Information. Daar zitten verschillende mensen met verschillende wensen en zij willen allemaal iets van mij. Hierdoor moet ik soms grote projecten afslaan. Kleine projecten probeer ik dan nog wel eens tussendoor te doen, maar ik moet prioriteiten stellen, het is helaas niet anders.’

Wat voor gekke of leuke situatie met een klant heb je meegemaakt?

‘Toen ik hier net kwam werken, namen de interviews met klanten veel tijd in beslag. Nextens was toen nog niet zo lang geleden uitgerold en er kwamen tijdens de gesprekken veel issues en wensen op tafel. We zijn nu 2,5 jaar verder en veel functionaliteiten zijn inmiddels opgeleverd of zijn in ontwikkeling. Dat viel me laatst op toen we bij een klant zaten. Hij zei: “Hoe geweldig zou het zijn als je documenten kunt opslaan in Nextens of de VIA kunt inlezen?”. Ik kon hem vertellen dat we op dit moment bezig zijn om dat te implementeren. De klant was helemaal blij en dat vind ik geweldig om mee te maken.’

terug