‘Ik leer klanten zelf dingen ontdekken’

Bron: Nicolette van den Hout

Iedere dag staan we voor u klaar: de mensen van Nextens. Wie zijn wij en wat doen we precies voor u? Maandelijks stellen we iemand aan u voor. Deze maand is dat Debby Hartman – van Maanen, trainer in de regio zuid-west Nederland.

Wie is Debby?

‘Ik ben heel erg meegaand, een open boek en een kletsmajoor. Ik ben opgegroeid in de keuken, in de Spaanse eetcultuur. Mijn moeder is Spaanse. De familie komt samen in de keuken waar wordt gelachen en gehuild. Alles gebeurd in de keuken. Ik hoop mijn twee kinderen diezelfde liefde voor het eten mee te geven. Zelf kan ik uren in een koffiehuis zitten en ik hoop ook ooit eentje te openen. De basis ben ik nu vast aan het leggen. Zo lever ik taarten aan huis. Hiervoor heb ik net een oven gekocht van een meter, die is bijna net zo groot is als mijn kleine keuken.

Als trainer ben ik zakelijk, maar ook heel makkelijk in de omgang. Dat is wat klanten altijd achteraf aangeven in het evaluatieformulier.’

Wat doe jij voor de klant?

‘Ik kom bij de klanten thuis of aan kantoor verschillende trainingen geven. Zo geef ik trainingen voor Nextens, FiscaalTotaal, Ina en XpertHR. Ik leer de klant zelf dingen ontdekken. Functionaliteiten die ze zonder mijn hulp niet gevonden hadden. Ik zorg voor de bewustwording en ik kijk vanuit de klant. Je kunt pas mensen begrijpen als je op hun stoel gaat zitten. Ik luister goed naar wat ze willen. Daarna leg ik de mogelijkheden van het pakket uit wat voor hem relevant is. Doordat ik direct contact met de klant heb, heb ik ook een signalerende functie. Alle wensen van de klant of waar ze tegenaan lopen vertellen ze aan mij. Ik geef dat door aan de productontwikkelaars bij Reed Business en ik geef vervolgens terugkoppeling aan de klant. De trainingen worden ook online aangeboden via webinars. Tijdens zo’n webinar zit ik in een studio op het hoofdkantoor in Amsterdam en geef ik van daar uit de training en beantwoord ik de vragen. Tot slot ga ter ondersteuning mee met sales. Sales heeft meestal maar een half uurtje om een potentiele klant iets uit te leggen, wij hebben iets meer de tijd en kunnen de mensen meer laten zien.’

Je komt naar het werk en dan…

‘Rond half 9 stap ik in de auto naar de eerste klant. Ik geef gemiddeld 3 trainingen per dag. Bij binnenkomst is het altijd even afwachten wat de klant wil. Soms wil de klant eerst gehoord worden. Sommigen beginnen over hun bedrijf te vertellen, anderen willen eerst alle zaken waar ze tegenaan lopen kwijt. Ik bied dan een luisterend oor en help de problemen op te lossen. Daarna draai ik de training toegespitst op de klant. Het belangrijkste daarin zijn de functionaliteiten uitleggen. Vervolgens meteen door naar de volgende klant want de afspraken sluiten altijd nauw aan. De autorit is tevens mijn pauze en dan maak ik mijn hoofd leeg. Als trainer ben je een einzelgänger en dat ben ik ook wel een beetje, maar toch mis ik het contact met collega’s. Aan de andere kant biedt het ook veel vrijheid. Soms ben ik laat thuis, rond een uur of half 8, maar dat compenseert met de rustige dagen. Op rustige dagen ben ik soms rond 3 uur al thuis en kan ik de kinderen ophalen uit school. Dat is de vrijheid die ik heb.’

Waar gaat je bloed sneller van stromen?

‘Iedereen is altijd blij als je komt. Je wordt altijd verwelkomd, zoals laatst kreeg ik een tompoes bij binnenkomst. Als ik op het eind de deur weer uitloop, zijn de mensen altijd tevreden. Uit de enquêtes die achteraf worden ingevuld scoren de trainers gemiddeld een 8,6. Dat is natuurlijk erg leuk.’

Wat vind je een uitdaging in je werk?

‘De laatste tijd ligt de focus op de Nextens-training. Als ik op één dag 3 Nextens-trainingen geef, ben ik soms een herhaling van mezelf. Je moet jezelf enthousiast blijven maken. Maar daar helpt de klant ook bij. Geen enkele klant is hetzelfde en de dynamiek maakt het leuk.’

Wat voor gekke of leuke situatie met een klant heb je meegemaakt?

‘Ik had laatst een klant van 76 jaar. Prachtig! Dat hij nog met ons mee wil naar de cloud vind ik echt mooi. Ik pas daar mijn training ook voor aan. Ik leg hem één tabje uit en we hebben het daarna over zijn levenservaring, over het werk. Daarna maken we een vervolgafspraak en de volgende keer leg ik het tweede tabje uit. Op die manier werkt het het beste voor hem. We mogen blij zijn met zulke klanten.’

terug

Ja, ik wil het fiscale nieuws van Nextens lezen

Blijf op de hoogte. Registreer nu gratis voor Nextens Selectie.

  • Blijf gratis op de hoogte van het nieuws en de achtergronden in uw vakgebied.
  • Praktische kennisdocumenten en slimme rekentools voor het beste advies aan uw klanten.
  • Verdiep uw kennis en haal meer uit de producten van Nextens.
  • Ontvang onze gratis nieuwsbrief