Big data: Google en Amazon nieuwe concurrenten voor accountants

Bron: Nicolette van den Hout

Waarom is data zo belangrijk? ‘Omdat de gezamenlijke data van kleine kantoren samen een krachtig wapen vormt tegen de concurrerende ontwikkelingen die er in de accountancybranche zijn’, zegt Arent van ’t Spijker. Tijdens de break-outsessie op de klantendag laat hij de belastingadviseurs de mogelijkheden van big data zien.

De bocht rechtsaf

Uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat één op de vijf bedrijven met minstens tien werknemers analyses op big data uitvoeren. Wat doen bedrijven met die data? Van ’t Spijker noemt het voorbeeld van UPS, een bedrijf dat pakjes bezorgt. ‘UPS heeft alle rittendata verzameld en gekeken welke ritten het goedkoopste zijn. En wat blijkt? De ritten waarin veel bochten naar rechts zitten, zijn het goedkoopst. Deze bochten zijn namelijk korter, waardoor de banden minder snel slijten. Sindsdien plannen ze ritten in waarbij ze alleen nog maar rechtsaf hoeven. Ze hebben daar 20 miljoen mee bespaard. En dat alleen maar door handig gebruik van data.’

Nieuwe concurrenten

De Big Four is inmiddels ook hard aan de weg aan het timmeren met het gebruik van big data. Maar niet alleen zij zijn concurrenten voor de kleinere belastingadviseur. ‘Partijen als Amazon, Zalando en Bol.com kunnen met hun systeem heel makkelijk een jaarrekening of belastingaangifte maken met de gegevens die ze nu al hebben zoals de verkoopadministratie. Google heeft aan de belastingdienst van Amerika gevraagd of zij akkoord gaan met een belastingaangifte die gebaseerd is op schattingen in plaats van een absolute waarheid. Het algoritmisch vermogen van Google is enorm. Zij kunnen aangiften maken vanuit alle data die zij beschikken, zonder het bedrijf ooit gesproken te hebben.’ Geroezemoes bij de mensen in de zaal: deze boodschap komt aan.

Meerwaarde

‘Ik wil u niet bangmaken, alleen bewustmaken. U kunt niet meer naar uw bedrijf kijken als een losse entiteit in de competitieve markt, maar combineer de data van bedrijven zodat het een enorm krachtig wapen is tegen de ontwikkelingen die voor de branche concurrerend zijn. Uw echte waarde zit in het persoonlijk advies, begeleiding en bedrijven het gevoel van zekerheid geven. Dat kunt u combineren met de kracht van het doorrekenen van volume aan data.

Groei stap voor stap

Mijn advies: groei stap voor stap. Je bent nooit te laat met het inzetten van big data. Begin met het analyseren van simpele data en bouw dat steeds verder uit. Ga nadenken over hoe je met elkaar kunt samenwerken. Dat creëert kansen om jouw klanten beter te helpen. Dit alles met behoud van de privacy natuurlijk. Mettertijd kan Nextens daar een goed platform voor bieden.’

Oogkleppen af

‘Ik vond het een erg interessante sessie, een echte eyeopener’, zegt Ruud Zeegers. ‘Hij gaf voorbeelden die nog niet in mij opgekomen waren. Ik vond het ook interessant om te zien wat wij er mee kunnen gaan doen. Er vielen wel even oogkleppen van mij af.’ Ook Wil Kolsteeg vond het een boeiende sessie: ‘Het is goed om te weten waar we met z’n allen heen gaan, wat de mogelijkheden zijn met dit soort ontwikkelingen.’ En er werd ook data op Twitter gedeeld:

Big-Data-Twitter-gesneden

Big-Data-Twitter2-bewerkt

terug